woensdag 15 juni 2011

Een boot of een smurf?

Emma en Stella eten graag koekjes. Ze zijn niet echt kieskeurig. Uit de koekjestrommel grijpen ze gewoon naar de grootste stuks. Speciaal voor hen bak ik grote koekjes. Ik bedacht een eenvoudig recept, met weinig suiker. Het is gebaseerd op "kattentongen" maar ik ruil de tarwebloem in voor speltbloem. De bloemsuiker laat ik staan, en neem liever rijststroop of honing. Om ze zelf uit te proberen meng je 150 g zonnebloemolie met 140 g rijststroop. Voeg er het opgeklopt eiwit van 4 eieren aan toe en roer er 200 g speltbloem door. Je kan aan het mengsel cacaopoeder toevoegen of 2 soeplepels pannenkoekenstroop. Ik versier mijn koekjes graag met een stukje gedroogde abrikoos. Schep een soeplepel van het mengsel uit op een vel bakpapier. Het deeg is lopend en zoekt zich een weg op de bakplaat. De koekjes kan je zo groot maken als je wil. Het leukst, vind ik, is dat je er grillige vormen mee kan maken. Bak de koekjes op 200 graden gedurende 10-15 minuten. Samen met de meisjes tuur ik minuten lang naar de gebakken lekkernijen om er de gekste figuren uit te verzinnen. Een boot, een smurf, een hoed of... meer tips vind je op Zesta.be

Geen opmerkingen: