woensdag 9 januari 2013

Mijn huisgemaakte granola.


Een nieuw jaar... nieuwe "goede" voornemens? Ik wil graag mijn voornemen van vorig jaar gewoon verder zetten: zonder suiker eten. Althans zo veel mogelijk geraffineerde suiker uit mijn dagelijkse voeding bannen.
Om het jaar goed in te zetten, zet ik een pot "home made" granola op tafel. Een paar lepels op wat smeuiige yoghurt en vers fruit, en je dag start met een glimlach!

Hoe maak je deze granola?

Verwarm de oven tot 165 graden.
Meng in een grote kom een kopje gepelde amandelen en een half kopje zonnebloempitten. Mix ze redelijk fijn (maar niet tot poeder) met een staafmixer. Voeg er een kopje havermoutvlokken aan toe en een grote lepel appelmoes. Als je kan, maak de appelmoes zelf, van zoete appelen en een snuifje kaneel. Gebruik anders een ongezoete versie uit de natuurwinkel bijvoorbeeld.
Meng alles goed door elkaar zodat alles met een laagje appelmoes bedekt wordt. Je hebt nu een dikke kleverige brij. Lepel het mengsel uit op een bakplaat, voorzien van bakpapier, en smeer het uit tot ongeveer een halve centimeter dik. Plaats de bakplaat in de oven en roer de mengeling elke 10 minuten om tot dat alles een bruin korstje krijgt. Laat de granola afkoelen en breek de aan elkaar klevende stukken los. Je hebt, heel eenvoudig, je eerste huisgemaakte granola bereid!
Tip: kleur je granola met een handvol gedroogde veenbessen en breng je yoghurt op smaak met fijngesneden gedroogde dadels... een glimlach aan het ontbijt verzekerd!

Geen opmerkingen: