maandag 17 oktober 2011

Sterrensoep.

















We aten gisteren kip. Vers van de kippenboer, die wekelijks in het dorp een heerlijk gebraden geur verspreidt. De overschot van het gevogelte gebruik ik vandaag om verse soep te maken.
In een grote pan breng ik 1,5 liter water aan de kook en dompel er alle restjes kip in onder (ongeveer 300 g). Voeg 2 groentebouillons aan het water toe en laat alles een half uurtje sudderen. Giet het mengsel daarna door een zeef. Het smaakvolle vocht kan nu als basis dienen voor mijn soep. Ik breng de bouillon aan de kook en roer er 500 g Julienne groenten bij. De soep mag opnieuw een half uurtje sudderen op een matig vuurtje. Na een kwartier gooi ik 2 kopjes volkoren pastastrikjes in de soep. Zo maak ik de lunch op een eenvoudige manier nog wat voedzamer.
Terwijl de pasta gaart, bak ik ook krokante korstjes van oud brood. Ik steek sterretjes uit met een koekjesvorm en bak ze bruin in een pan met een klontje boter. De sterretjes zijn altijd een succes en zorgen voor de roepnaam van elke verse soep die ik maak... sterrensoep.

Geen opmerkingen: